
Asian Social Science; Vol. 9, No. 6; 2013 
ISSN 1911-2017   E-ISSN 1911-2025 

Published by Canadian Center of Science and Education 

50 
 

A Broadcasting History of Malaysia: Progress and Shifts 

Roslina Abdul Latif1, Wan Amizah Wan Mahmud1 & Ali Salman1 

1 School of Media and Communication Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, UniversitiKebangsaan 
Malaysia, Malaysia 

Correspondence: Roslina Abdul Latif, School of Media and Communication Studies, Faculty of Social Sciences 
and Humanities, UniversitiKebangsaan Malaysia, Malaysia. E-mail: linalatif1@gmail.com 

 

Received: March 14, 2013   Accepted: April 2, 2013   Online Published: April 28, 2013 

doi:10.5539/ass.v9n6p50          URL: http://dx.doi.org/10.5539/ass.v9n6p50 

 

Abstract 

This paper aims to delve into the history of broadcasting in Malaysia since the 1980s. We will go down memory 
lane and see the inception of the first private television station in the country - Sistem Television Malaysia 
Berhad (STMB) or better known as TV3 which received its licensed in 1983. This paper also looks at the 
question of ownership as there are strong political and economic ties between the government and the media. 
While privatization is a goal in the business sector, a free press without government restrictions is not. The 
government controls the presses and the publishing enterprises throughout Malaysia. Privatization of this 
television station was one of the initial efforts to transfer media ownership from the government to the private 
sector. That was in the initial stages of development. Now TV3 sits under Media Prima Berhad, a company listed 
on the Main Board of Bursa Malaysia and is Malaysia’s leading integrated media investment group. It currently 
owns 100 per cent equity interest in TV3, 8TV, NTV7 and TV9. In addition, Media Prima now owns more than 
96.85 per cent equity interest in The New Straits Times Press (Malaysia) (NSTP) Berhad, one of Malaysia’s 
largest publisher which publishes three national newspapers; the New Straits Times, BeritaHarian and Harian 
Metro. It also owns three radio networks, Fly FM, Hot FM and One FM. This paper also looks at Malaysia’s first 
cable network popularly known as ASTRO. ASTRO is the brand name of the Malaysian direct broadcast satellite 
pay television service. It transmits digital satellite television and radio to households in Malaysia and Brunei. 
Astro is an acronym for All-Asian Satellite Television and Radio Operator. Astro is owned and operated by 
MEASAT Broadcast Network Systems, a wholly-owned subsidiary of Astro All Asia Networks. The other entity 
under study is Radio Televisyen Malaysia or better known as RTM, a government owned television network. 

Keywords: history, broadcasting, radio television Malaysia (RTM), Sistem television Malaysia berhad (TV3), 
Astro all Asia networks (Astro) 

1. Introduction 

Broadcasting has long established itself as an important spatial extension of this nation's historicity. In this day 
and age, the field of broadcasting is undoubtedly very advanced and vibrant in tandem with technological 
advancement. The advent of new media with practical and ideological changes of traditional media has impacted 
social change and subsequently transformed the world communication unification landscape.  

The dawn of new media and communication technologies have brought about a profound transformation in the 
way people communicate and share knowledge and information. These new technologies offer vast new 
opportunities for public participation and engagement and have the potential to expand media use even further. 

It is the main idea of this paper to give an insight at the history, progress and shifts in ownership of the three main 
broadcasting companies in Malaysia against a backdrop of rapidly accelerating changes in broadcasting acts, 
globalization and communication that further pushes the envelope of this transformation.This paper also explores 
the start of the Government Transformation Programme initiated by Prime Minister Datuk Sri MohdNajib bin Tun 
Haji Abdul Razak. 

2. Newsrooms and Ownership Issues 

2.1 Sistem Television Malaysia Berhad (TV 3) 

While privatization is a goal in the business sector, a free press without government restrictions is not. The 
government controls the press, broadcasting houses and the publishing enterprises throughout Malaysia. Strong 



www.ccsenet.org/ass Asian Social Science Vol. 9, No. 6; 2013 

51 
 

political and economic ties between the government and the media are relationships that have been in place since 
the beginning of the reporting era in Malaysia.One of the initial efforts to transfer media ownership from the 
government to the private sector was to privatize Sistem Television Malaysia Berhad (STMB) or better known as 
TV3. TV3 received its license in 1983. Fleet Group which was UMNO’s holding company held 40 per cent of 
stock making it the only single entity that had control over the station and that also gave them the right to select 
the remaining ownership partners. TV3 in turn owned MEGA-TV (now a defunct sister company) and 
Multichannel Multipoint Distribution Service (MMDS formally known as Business Radio Service (BRS)) or 
Wireless Cable, a cable provider that came in tandem with the deal. 

In 1994 a television broadcast license was issued to Melewar Corporation and UtusanMelayu (M) Berhad to 
operate Metrovision. Tunku Panglima Besar Tunku Tan Sri Abdullah ibni Tuanku Abdul Rahman was 
Melewar’sIndustrial Group Chairman at the time. Five years into operations, Metrovision was struggling and was 
“temporarily” off-air by 1 November the same year (1999). In 2002, the Ministry of Finance owned 30 per cent of 
the consortium that operated Mega TV while a subsidiary firm, Sri Utara, an investment arm of the Malaysian 
Indian Congress (MIC), a political party in the coalition government, owned another 5 per cent of Mega TV (Lee, 
2001). They resumed broadcasting on Thursday 1 January 2004 as 8TV after being bought by Media Prima 
Berhad.  

All political parties in the coalition government and their investment companies have also interest and control in 
the major maninstreamnewspapers in Malaysia. When SistemTelevisyen (Malaysia) Berhad (TV3) was issued the 
country’s first and only private television broadcasting license in 1983, their major shareholders then included 
the Fleet Group, UMNO’s holding company, the UMNO-controlled Utusan newspaper publishing group, MIC’s 
Maika Holdings, Daim Zainuddin himself, and the now bankrupt Syed Kechik group.  

Fleet Group and later Renong, took control over the then Daim-controlled New Straits Times group. In 1993 a 
management buy-out through the Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB) took over of the then 
lucrative TV3 from the other main minority shareholders. This was done with considerable help from the Hong 
Leong group’s QuekLengChan which then placed both TV3 and the NST group firmly in the camp of Finance 
Minister Anwar Ibrahim at the time. He inturneffectively deployed it to become UMNO’s Deputy President, 
Deputy Prime Minister, and clearly in line to succeed Mahathir as Prime Minister (Gomez, 1990, 1994).  

Ownership is obviously an effective way to affirm control over any entity including media establishment. The 
Malaysian media is controlled by the government through a series of enactments and draconian laws such as the 
Printing Presses and Publication Act (1984), The Broadcasting Act of 1988 and its successor, Multimedia and 
Communication Act (CMA) 1998 (amended 2002), The Sedition Act (1948), and Official Secret Act (1972) and 
the famous Internal Security Act (1960). All these media establishments arecontroled through ownership 
externally and withinthe media itself all media companies practice self-censorship for all news before print and 
before broadcast. 

Media Prima Berhad is a company listed on the Main Board of Bursa Malaysia and is the leader in Malaysia’s 
integrated media investment group. It currently owns 100 per cent equity interest in TV3, 8TV, NTV7 and TV9. In 
addition, Media Prima now owns more than 96.85 per cent equity interest in The New Straits Times Press 
(Malaysia) (NSTP) Berhad, one of Malaysia’s largest publisher which prints the NewStraits Times, BeritaHarian 
and HarianMetro, three highest circulated national newspapers. It also owns three radio networks, Fly FM, Hot 
FM and One FM (Media Prima Berhad, 2010).  

Natseven TV SdnBhd (NTV7) also needs to be mention here that it was licensed in 1998 to Datuk Dr. Effendi 
Norwawi the Chairman of ENCORP group, which not only owned NTV7 but served as its Chairman. What was the 
main concern then was that Norwawi was also serving as the Minister of Agriculture at that time. To date, NTV 7 
now belongs to the Media Prima Group and known as TV 7. 

Content creation; event and talent management are also other cross media interests of Media Prima. They are also 
the group's leadership position in the Outdoor business represented by Big Tree Outdoor SdnBhd, UPD SdnBhd, 
Right Channel SdnBhd, Kurnia Outdoor SdnBhd and Jupiter Outdoor Network Sdn Bhd. A strong online presence 
is also seen through its digital communications and broadcasting subsidiary, Alt Media, via the Lifestyle Portal 
gua.com.my and the newly launched TonTon.com.my, a cutting-edge video portal with HD-ready. This service not 
only offers quality viewing experience but customized content and interactivity of social networking. Outside of 
Malaysia, Media Prima has a controlling stake in TV3 Network Ltd, Ghana’s leading private television station 
(Media Prima Berhad, 2010). 

 



www.ccsenet.org/ass Asian Social Science Vol. 9, No. 6; 2013 

52 
 

2.2 Astro 

All-Asian Satellite Television and Radio Operator or better known as Astro, is the brand name of the Malaysian 
direct broadcast satellite pay television service. It transmits digital satellite television and radio to households in 
Malaysia and Brunei.  

Astro is a wholly-owned subsidiary of Astro All Asia Networks plc.and operated by MEASAT Broadcast 
Network Systems. This company was de-listed from the Main Market of Bursa Malaysia Securities Berhad on 14 
June 2010, following a successful take-over offer by Astro Holdings SdnBhd, a company owned by 
TegasSdnBhd and its affiliates and KhazanahNasionalBerhad. It has operations at the All Asia Broadcast Centre 
located in Bukit Jalil, Kuala Lumpur and MEASAT in Cyberjaya(Astro All Asia Networks, 2011). 

Tan Sri AnandaKrishnan, was issued a license in 1995 to operate MEASAT. MEASAT in turn launched ASTRO, 
Malaysia’s digital direct broadcast satellite service. Krishnan is a long-time member of the board of the Bank 
Negara and operates Malaysia’s “Sports Toto” (owned by Berjaya Group currently). He is also estimated with a 
net worth of over US$7.4 billion.Malaysia’s privately owned FM stations exhibit similar ownership patterns as 
television, and is largely controlled by Ananda Krishnan. Five of the seven stations are owned by Airtime 
Management and Programming Sdn. Bhd. (AMP). AMP additionally operates four “FM” services that are 
available only via digital direct broadcast satellite (ASTRO). AMP is also a division of Krishnan’s ASTRO. Not 
forgetting thatAnanda Krishnan also has control over the telecommunication company Binariang Bhd. that owns 
two satellites Measat-1, Measat-2 and now Maxis Communications Berhad(S) (Shriver, 2003). 

After the launch of the MEASAT-1 satellite as part of Malaysia’s commercialization of space, Astro commenced 
broadcasting in 1996 with an initial bouquet of twenty-two television and eight radio channels, which were its 
own channels (Astro All Asia Networks, 2011). 

2.3 Radio Television Malaysia 

RTMor Radio Television Malaysia is a government owned television network and it broadcasts from its 
headquarters in Angkasapuri, Kuala Lumpur. RTM maintains and controls a number of radio and television 
stations. At present, it runs 6 national, 2 international, 17 states, 11 district radio stations and 2 television 
channels – TV 1 and TV 2 (RTM, 2010). 

When it started transmission on 1st April 1946, RTM was established as Radio Malaya operating out of 
Singapore. On 31st August 1957 when Malaya received its independence, Radio Malaya was split into two with 
the original studios in Singapore managed by a new station called Radio SingapurawhileRadio Malaya moved to 
Kuala Lumpur going on air from the new location on 1st January 1959 (RTM, 2010). 

Radio Malaya was later named Radio Malaysia on 16th September 1963 with its signature transmission 
trademark words Inilah Radio Malaysia (This is Radio Malaysia).Services rendered under Malaysia 
Television(Malaysia TV) started on 28th December 1963 in the Klang Valley and Selangor. The 10month old 
Television Singapura which was launched on 16thFebruary 1963 became part of Malaysia Televisyen till 1965 
when Singapore broke away from Malaysia (Penyiaran, 1987). 

Radio Malaysia later became Rangkaian National (National Channel) on 1st January 1971 and became the 
nation’s first 24 hour radio station. In 1978 RangkaianSatu (Network One) was renamed Malaysia Television 
Satu. A year later Rangkaian Dua was renamed Malaysia Television Dua. New separate logos for both networks 
were launched the same year. The following year, Malaysian Televisyen and Radio Malaysia merged to become 
Radio Television Malaysia, RTM (Penyiaran, 1987). 

As of 2007, RTM controlled 17 per cent of television viewing market in the country behind Media Prima with 54 
per cent and Astro with 29 per cent. But of late neither RTM or Astro has made the top 20 television 
programmes (KAS Democracy Report,2008). 

The issue of ownership has been a source of discussion at the highest level since its inception. John Lent 
reported in 1978, the dissatisfaction of MCA vice-president Lee Siok Yew concerning the partisanship and 
allegiance of Chinese newspaper in the country because they were formed with foreign capital. During that 
period, the  

Chinese newspapers, which were also still independently ownedwere seen as the defender of their rights and 
often gave question to policiesimplementationed by the government that they deemed unfair to the Chinese 
community. With ownership of the mainstream newspapers effectively in the hands of the government, the drive 
for the Chinese newspaper as well as those of other languages to question the government becomes ever more 
opaque.  



www.ccsenet.org/ass Asian Social Science Vol. 9, No. 6; 2013 

53 
 

According to Aliran, the journal of social reform, these influences reveal the biases of the Malaysian media. In the 
1995 general elections, the daily newspapers carried government advertisements in full but accepted only partial 
advertisements from opposition parties (Malaysia Press, 2010) and this trend seems to have evolved further. Even 
so, it could not help the political tsunami of 2008 from taking ‘a few’ seats from the ruling government. 

Many believe that the government does not allow new entrants into the industry despite the fact that they may add 
to public good. So since they do not believe in the mainstream media owned by the government or by certain 
sectors of the ruling party, therefore the rakyat has literally moved to alternative means via newspapers, websites, 
bloggers and social networks. So what defector Party Keadilan Rakyat, Anwar Ibrahim called an "informed 
citizenry through a contest of ideas," (when he was still Deputy Prime Minister in 2002) is still as elusive as ever in 
Malaysia.  

3. Malaysian Broadcasting Acts 

As it is with the local press, so, evidently, is it with local television. Indeed like the press, television has seen 
apparently remarkable changes taking place over the past decade. Television was first introduced in December 
1963 with the help of technical consultants from Canada. The initial set-up comprised a single channel national 
network, under the control of the Radio Television Malaysia (RTM) or the Department of Broadcasting which 
was one of three departments under the control of the Ministry of Information. In October 1969 a second channel 
was launched, also under the direct control of the Ministry of Informationand guided by the same directives as 
those which governed the operations of the first channel (Karthigesu, 1991). These directives, which have 
remained virtually unchanged also have shaped the broadcasting policy: 

1) To explain in depth and with the widest possible coverage the policies and the programmes of the 
government in order to ensure maximum understanding by the public 

2) To stimulate public interest and opinion in order to achieve changes in line with the requirement of the 
government 

3.1 Broadcasting Act of 1988 

The Broadcasting Act 1988 continues to play a vital role in the underdeveloped of Malaysian broadcasting. The 
act as it stands is both stringent and inflexible, and gives enormous powers on the government to determine the 
type of television programmes that are made available to the Malaysian public. The introduction of the act in 
1988 was clearly in anticipation of the further commercialization of broadcasting, especially television. Indeed, 
in the midst of the supposed ‘deregulation’ of broadcasting, the broadcasting act now gives the minister of 
information virtually total powers to determine who will and will not broadcast and the nature of the broadcast 
material. Under the act, any potential broadcaster would need to apply for a license from the minister beforehand. 
On paper, this means that one individual has the power to decide. Further, part III, section 10, subsection (1) of 
the act emphasis added), states that ‘it shall be the duty of the licensee to ensure that the broadcasting matter by 
him complies with the direction given, from time to time, by the minister. The October 1996 amendments made to 
this already stringent piece of legislation were aimed at taking into account the introduction of new services, 
such as cable and satellite television, satellite radio, pay-TV and video-on-demand. 

3.2 The Finas Act 

The National Film Development Corporation Act (FINAS) 1981 is specifically to cover technological changes 
that had taken place in the film industry. The act, amended in 1984 among other things widens the definition of 
film to incorporate video tapes, video discs, laser discs, and video compact discs. With this broad classification, 
officials can exercise control over and act on people who are found violating certain provisions of the act. Under 
the act, anyone who possesses three or more copies of the same film is deemed to be involved in the film 
circulation and therefore is required to apply for a distribution permit. 

3.3 Multimedia and Communication Act (CMA) 1998 

After 10 years in commission, the Broadcasting Act of 1988 was changed to the Multimedia and Communication 
Act (CMA) 1998. To date it has been amended twice, once in 2002 and again in 2004 (the Communications and 
Multimedia Content Forum of Malaysia, 2004). After the changes were made, the scope and coverage for this act 
were strictly for Direct to Home (DTH) subscription broadcasting and/or video on demand services, weather via 
satellite or cable, andTerrestrial Free-to-Air TV and Radio. 

The main objective of these specific broadcast guidelines is to ensure continued reliable standards of content 
dissemination by broadcasters by accordance with expectations of audience and internationally recognized good 
practice of electronic media and journalism. This Code is a manifestation of a paradigm shifts that is inlinedto 



www.ccsenet.org/ass Asian Social Science Vol. 9, No. 6; 2013 

54 
 

technological advancements in the broadcasting industry. It is therefore compliant with the Content Code its 
standards and not the other way around whereby content takes precedence over standards. Malaysian Broadcasters 
recognize that creative freedom carries with it the responsibility of ensuring that not only are the rights of the 
children are protected but also that of viewers and listeners in general. This compels the upholding of ethical and 
professional practices in the conduct of their business operations toward fulfilling social responsibility. 

In amplification to the general principles and the general guidelines laid out, there are specific guidelines on 
broadcasting that must be taken into consideration. Content dissemination according to the nature of the 
broadcasting channel, the likely audience and in certain instances (as in free-to-air television and radio), the time of 
day. 

Classifications and schedulings were also put in place as viewers need adequate information about content to make 
informed viewing choice based on their personal tastes and standards. As such, broadcasters (excluding radio 
operators) will provide an indication as to the type of content shown by adopting the following classifications. The 
broadcasters shall put in efforts to display these classifications at regular intervals of the programme: 

Classifications Schedulings 

U - suitable for viewers of all ages Can be shown any time 
of day 

PG-14 - Parental guidance when allowing children below 14 Can be shown any time 
of day 

PG-18 - Parents/Guardians are strongly cautioned to exercise discretion in permitting 
young persons below the age of 18 to view this programme without supervision 

Can be shown any time 
after 7.30 pm 

18 & above - For those above 18 Can only be shown after 
10.00 pm 

In terms of content, all broadcasters must attempt to provide content that, as far as possible, caters to the various 
tastes and expectations of multicultural Malaysian viewers and listeners. This is in view of the varied tastes of the 
Malaysian public. Broadcaster also need to take into consideration other categories such as violence and bad 
language, religious content, exploitation, advertisements and information, advice and warnings. 

4. Datuk Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak (2008 - present) 

Datuk Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razakis the sixth and current Prime Minister of Malaysia. Born July 
23, 1953, he is the son of Malaysia's second Prime Minister, Tun Abdul Razak. As Prime Mininter, he is also 
President of the United Malays National Organization (UMNO). Previously, he held the position of Deputy 
Prime Minister from January 7, 2004 until he succeeded Tun Abdullah Ahmad Badawi. 

Najib entered office with a focus to reform domestic economic issues including a political transformation. On his 
first day as Prime Minister, Najib announced the removal of bans on two opposition newspapers, SuaraKeadilan 
and Harakahdaily, run by the opposition leader Anwar Ibrahim-led People's Justice Party and the Pan Islamic 
Party, respectively. This was his as his first actions as Prime Minister. He also released 13 people held under the 
Internal Security Act, pledging to conduct a comprehensive review of the much-criticized law which allows for 
indefinite detention without trial. In his speech, he emphasized his commitment to tackling poverty, restructuring 
Malaysian society, expanding access to quality education for all, and promoting renewed “passion for public 
service” (Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak, 2010). 

In accordance to this, Prime Minister Najib has also launced the 1Malaysia campaign on September 16, 2008, 
calling for the cabinet, government agencies, and civil servants to more strongly emphasize ethnic harmony, 
national unity, and efficient governance. Although many consider the 1Malaysia drive not a new concept, as a 
similar movement was started by his father, the late Tun Razak when he was Prime Minister. Najib however has 
added on eight values of 1Malaysia, they are - perseverance, a culture of excellence, acceptance, loyalty, 
education, humility, integrity, and meritocracy. A day after the campaign was launched (September, 17, 2008), 
Najib launched www.1Malaysia.com.my in an effort to communicate with the citizens of Malaysia more 
efficiently and support the broader 1Malaysia campaign. He has used the site to articulate his political and policy 
initiatives and to provide a forum for Malaysians to discuss government matters. 1Malaysia also makes extensive 
use of social media tools such as Facebook and Twitter accounts. 

4.1 Government policies by Dato’ Seri Mohd Najib Tun Haji Abdul Razak 

Now as the nation progresses and goes into different transitions of governance under the new leadership, we see 
changes made and new policies implemented. Under the helm of Datuk Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul 



www.ccsenet.org/ass Asian Social Science Vol. 9, No. 6; 2013 

55 
 

Razak that has been in office since 2008, he has introduced ten policies to date. 

Since being in office, Najib has launched new policies while strengthening ongoing ones that were implemented 
by the previous government. These policies are: 

1) A viable government 

2) Becoming a developed nation 

3) Public sector transformation 

4) Integrity of civil servants 

5) Spurring economic stability 

6) Creativity and innovation in stimulating the economy 

7) Independence and national integration 

8) 1Malaysia concept 

9) Malaysia and ASEAN 

10) Malaysia and international issues 

5. A Media Transformation Programme? 

On the 13th October 2011, Media Prima announced several senior management appointments within the group. 
Mohammad Azlan Abdullah, who was the Chief Executive Officer (CEO) of Big Tree Outdoor Sdn Bhd took over 
from NSTP CEO Datuk Anthony Bujang. The appointment took effect when Datuk Anthony’s tenure ended in 
December 2011. According to a statement released by Media Prima, Azlan who was with Big Tree Outdoor since 
its inception had played an instrumental in the development and growth of Media Prima. Big Tree Outdoor general 
manager of sales, Jeff Cheah See Hong took over as company COO fromAzlan. He is said to have played a pivotal 
role in the growth and expansion of Big Tree Outdoor division since 2002. 

Meanwhile Abdul Jalil Hamid has been appointed NSTP’s new group editor, responsible in overseeing the group’s 
news and editorial operations encompassing the New Straits Times, Berita Harian, Harian Metro and NSTP 
e-media (NST, 13 Oct 2011). Abdul Jalil is a veteran journalist with extensive experience including an 18 year 
stint as a foreign correspondent and Deputy Bureau Chief with Reuters, the global news company. With 25 years’ 
worth of experience under his belt and with strategic communications and media management expertise, he takes 
over from Datuk Zainul Ariffin Mohammed Isa. Datuk Zainul on the other hand helms the NSTP e-media as the 
Managing Editor, while heading the New Media Division of Media Prima. His main duties are to spearhead the 
expansion and operations of Media Prima’s media units. 

In relation to the appointments, Datuk Mohd Ashraf Abdullah is now the Deputy Group Managing Editor of Media 
Prima’s television and radio networks and editorial operations of TV 3, NTV 7, 8 TV, TV 9, Hot FM, Fly FM and 
One FM. This is a new position in Media Prima. Before being appointed to this current position, Datuk Ashraf was 
the group editor of TV3 since 2009. He started his career with the NST in 1988 but left in 2004 for a position as 
General Manager, Group Corporate Affairs of Golden Hope Plantations Bhd. Media Prima also announced 
relinquishing the position of the Chief Operating Officer of Primeworks Studio Sdn Bhd position by Farish 
Pawanteh effective 31 October 2011. This follows her appointment to a senior position at a government 
department. Farish was instrumental in the successful rebranding of TV 3 and the formation of Primeworks since 
she started with Media Prima in 2005. 

According to Media Prima Chairman, Datuk Johan Jaaffar, the changes were made to strengthen the group’s 
editorial operations with emphasis on alternative platforms such as online, mobile and related products. Datuk 
Johan also commented that “the editorial appointments reflect our commitment to ensure that our news and 
editorial operations remain effective given the changing media landscape. The appointments of Azlan and Cheah 
reflect our strong succession planning in ensuring a smooth handover of responsibilities and operations at NST 
and Big Tree respectively” (R. Sittamparam, 13 Oct 2011). 

When a few members of the press were asked what their thoughts were on the latest appointments and 
restructurings, that they have termed as the ‘media transformation program’, the comments received were carefully 
worded ranging from “I believe the transfers and the changes made were to strengthen the growth and the 
expansion of the media industries” to “maybe we were not doing enough in terms of what the ruling government 
wants”. This was an interesting observation as the media practitioners believe there were more changes to come 
and at this point, most of them are just taking the ‘wait and see’ position. 



www.ccsenet.org/ass Asian Social Science Vol. 9, No. 6; 2013 

56 
 

It was interesting to see on September 15, 2011, just a month prior to the transfers, Najib promised to repeal a 
myraid of Malaysia’s security laws, many of which have been implemented for decades and integrated into the 
political and law enforcement infrastructure of the country. The Internal Security Act of 1960 was passed in order 
to deal with a communist insurgency at the time, allowing police to detain suspects indefinitely. However, this has 
since been turned into a weapon against whoever is seen as a threat to the government. The Banishment Act of 
1959 permits the expulsion of non-citizens and the Emergency Ordinance of 1969 allows two years of detention 
without trial. The repeal of all these three laws would set drastic limits on the heretofore expensive powers of law 
enforcement. Najib has also repeal the stricture that requires media companies to obtain a yearly permit, a law 
widely perceived as an effective gag on the media’s reporting (Yang, 2011). 

On the surface, these reforms appear to be a great leap forward for Malaysian political freedom. Yet many laws 
remain in place, some as equally stringent as those repealed. The Sedition Act, the Official Secrets Act and the 
Defamation Act facilitate imprisonment, while the effects of the repeal of the yearly media permits are severely 
undermined by the fact that the Malaysian government owns many of the country’s largest media outlets as clearly 
stated at the beginning of this paper. Furthermore, the repeal laws are offset by the government’s announcement of 
two new laws this year, which still allow detainment of suspects under ‘revised limits’ – the specifics of which are 
yet to be determined. That upcoming debate promises to be a political free-for-all. 

Although there were ideas of setting up a Council for the Malaysian press in the 1970s, over time, different 
politicians would raise the proposal again and again. In 2001 however, the Malaysian Press Institute at the 
instigation of the Home Ministry drafted and discussed a Media Council Bill. Section 12 of the Bill lists functions 
of the Media Council. Some 581 journalists signed a petition stating that opposition to these laws was growing and 
the advocated that the government create a national press council to regulate the industry (Lee, C. 2001). 
Apparently, their petition fell on deaf ears because there has not been a council created to review the press laws to 
date. 

6. Conclusion 

Certainly, media regulations and content controls further assure the media content is scrutinized by the government. 
While those controls are ostensibly aimed at minimizing destabilizing influences, the government’s interpretation, 
application and enforcement of those restrictions have resulted in a squelching of dissenting political speech. The 
status quo was assured as voices opposing the then regime were silenced through censorship, fines, imprisonment, 
litigation or professional censure (Zaharom Nain & Wang Lay Khim, 2004). Though presently some changes have 
been made to allow for dissenting voices, especially with the abolishment of the ISA, there is still room for 
improvement.   

Of course the present hierarchies and structures, did not emerge out of nothing but were deliberately created by 
groups in power to enable them to maintain their power as stated in the background of this paper. History has also 
shown that human beings in power do not enjoy losing that power and will resist challenges, even if these 
challenges were accepted as changes that would democratize the society further. 

In conclusion, I concur with Zaharom and Wang that attempts to reform media ownership would also most 
certainly not go down too well with the current circle of media owners in Malaysia who, in many cases are closely 
linked to politicians and political parties both in the ruling coalition and opposition. Concentration of media 
ownership – and concentration in the hands of politically affiliated companies and individuals at that – has been the 
norm in Malaysia.   

Media reforms place much importance on the need to disperse ownership, the need to breakdown monopolies and 
oligopolies. Based on the experiences of the more established capitalist economies, there will be much resistance 
to such reforms. But despite the resistance, the changes and reforms are necessary. The process of democratization 
contrary to the myths propagated in Malaysia, does not simply entail looking at the party political practices in a 
narrow sense. It entails democratizing every major sphere of activity, especially the media. 

References 

Astro. All Asia Networks. (2011). Astro. All Asia Networks. Retrieved January 26, 2011, from 
http://www.astroplc.com/09 

Burpee, G., & Nuvich, A. (1996). Malaysian government expresses concern over music-TV content. Billboard, 
108(32), 43. 

Gomez, E. T. (2004). The state of Malaysia: Ethnicity, equity and reform. London: Routledge Curzon.  



www.ccsenet.org/ass Asian Social Science Vol. 9, No. 6; 2013 

57 
 

KAS. (2008). KAS Democracy Report. Media and Democracy, 11(Draft Version). Retrieved from 
http://www.kas.de/wf/doc/kas_13571-544-2-30.pdf 

Lee, C. (2001). Telecommunications Reforms in Malaysia. Faculty of Economics & Administration. University 
of Malaya. 

Lim, M. K. (2007). The State of Media Control in Malaysia Source Conference Papers - International 
Communication Association; 2007 Annual Meeting Centre for Policy Initiatives (CPI) Pusat Initiatif Polisi. 
Retrieved January 26, 2011, from http://www.cpiasia.org 

Media Prima Berhad. (n. d.). Retrieved October 16, 2010, from http://www.mediaprima.com.my/  

Montlake, S. (2009, September). Najib walks the Malaysian tightrope. Far Eastern Economic Review, 172(7), 
56. 

Nain, Z., & Khim, W. L. (2004). Ownership and control of the Malaysian media. Who owns the media. 
Southbound Sdn. Bhd. Suite 20F, Northam House.Penang. Malaysia. 

Napoli, P. M., & Yan, Z. X. (2007, March). Michael.Media ownership regulations and local news programming 
on broadcast television: An empirical analysis. Journal of broadcasting & electronic media, 51(1), 39. 
http://dx.doi.org/10.1080/08838150701308010 

Press Reference (n. d.). Malaysia Press, Media, TV, Radio, Newspapers – newspaper, television, news, 
circulation, stations, papers, number, print, freedom, mass media, online. Retrieved October 5, 2010, from 
http://www.pressreference.com/Ky-Ma/Malaysia.html 

RTM. (n. d.). Radio Television Malaysia. Retrieved January 28, 2011, from http://www.rtm.gov.my/rtmnew 

Shriver, R. (2003). Malaysian Media: Ownership, Control and Political content. Retrieved October 4, 2010, 
from http://www.rickshriver.net.pdf 

Sittamparam, R. (n. d.). Media Prima announces changes in senior management.  

Staff of Nanyang. (2001, May 28). China Press Object to MAC acquisition. BERNAMA the Malaysian National 
News Agency. Retrieved October 4, 2010, from 
http://www.accessmylibrary.com/article-1G1-75072994/staff-nanyang-china-press.html 

The Malaysian Communications & Multimedia Content Code. (2004). The Communications & Multimedia 
Content Forum of Malaysia. 

Yang, C. (2011, Fall). Mirage or Reality?Global Notebook. Harvard International Review, 8-9. 

 


